Skip to content

WORKS


BOR OCH VERKAR  2019
Artistbook, sandpapper, schellack, byggklammer


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BOR OCH VERKAR är ett pågående verk, en Artistbook i form av ett ordbygge tillverkat av sandpapper, shellack, byggklammer och olika texter som  Karin Häll  har skrivit. Texterna är delvis lappade och lagade, med överstrykningarna kvar så att man kan följa tankar och förändringar i skrivprocessen. Ungefär som man kan göra i en målning där spår av tidigare övermålade beslut kan tillföra ett värde till det slutgiltiga verket.

Visas på Rönnells Antikvariat  Stockholm 2019

see more>


TRÄD, LUFT OCH STENAR  2018
Mixed Media


 

Visades på Kludd Showroom 2018

Kludd Showrum drivs av Petra Jensen och Johan Paalzow och är ett rum för experiment, kreativitet och undersökning.

see more>  https://www.instagram.com/kludd_showroom/

 


VENUS  2018
Akrystal, betong, porslin


 

 

 

 

 

 

 

 

 

I verket VENUS finns kopplingar såväl till den danske författaren Peter Høegs beskrivning av människans önskvärda liknelse med babymuggen, vilken med sin rundade botten automatiskt tippas upp efter att ha fallit, som till renässansmålaren Botticellis välkända verk VENUS FÖDELSE. Hennes tolkning av Botticellis verk rymmer frågor om återuppbyggnad, söndrande och trasighet. Vardagliga material som krossat porslin leder tankarna till ägg- och snäckskal. Med destruktivitet och konstruktion som utgångspunkt skildras faser av förnyelse.

Visades på Kludd Showroom 2018

Kludd Showrum drivs av Petra Jensen och Johan Paalzow och är ett rum för experiment, kreativitet och undersökning.

see more>  https://www.instagram.com/kludd_showroom/


DYKUNGEN 2017
Akrystal, wood, textile


“Här på Alma Löv Museum är det från H.C. Andersons saga ”Dykungens dotter” och Birgitta Trotzigs roman med samma namn som Karin Häll lånat titeln till sitt nya verk ”Dykungen” placerat högt upp under konstladan Paleis Oranjestraats tak. Där står Dykungens bistra byst på en elegant blompiedestal. Vad föreställer hans svartfläckiga skulpturhuvud, vars skalle och hår har formats till en jättehög buskig topp av nästan falliska dimensioner? Knappast en makt prydd med mitra, krona, eller höga rokokofrisyrer. Snarare en gestalt förbunden med trasslig undervegetation, fågelskrämmor och skräckinjagande demoner. “

Bror Marklunds Stipendiatutställning, Örnsköldsviks Konstmuseum 2018
Recension, Volym>
Örnsköldsviks Allehanda> recension
Alma Löv Museum, Where we are now 2017>
Text: Jessica Kempe>

ID:I Galleri Stockholm 2017
Text: Pia Kristoffersson>

Recension: Omkonst, Susanna Slöör >

 


ARM 2017
wood, textile


Gallerie HilbertRaum, Berlin 2018>
Konstfrämjandet Värmland 2018>
Galleri ID:I Stockholm 2017>
Alma Löv Museum, Where we are now  2017>
Text: Jessica Kempe
>


MOLN, HJÄRTA, ROT OCH MÄNNISKAN DÄREMELLAN (2017)
Trä, akrystal, pigment


Bror Marklunds Stipendiatutställning, Örnsköldsviks Konstmuseum 2018
Recension, Volym>
Örnsköldsviks Allehanda> recension

Galleri ID:I, Månen som är nästan full, 2017

ID:I Galleri Stockholm 2017
Text: Pia Kristoffersson>

Recension: Omkonst, Susanna Slöör >


RÅKA 2017
Mixed media


Råka. Titeln på Karin Hälls separatutställning på Konstfrämjandet i Karlstad är
tvetydig och syftar till både verbet och substantivet. Råkan, den svarta korpens släkting som lyfter från marken och själva mötet, att råka något, som håller oss kvar på marken. Ideer och önskningar som vill stiga står i motsättning till de praktiska situationer vi möter och måste hantera. Skeenden vi saknar makten att påverka. Och kanske är det just detta existentiella dilemma som Karin Hälls utställning tar sitt avstamp i; de givna förutsättningarna och vanmakten i att i slutändan sakna kontroll. Hur vi än vänder oss är våra föreställningar och drömmar om livets mål och mening, lycka och olycka underordnade våra personliga livsbetingelser.

Gallerie HilbertRaum, Berlin, 2018>
Konstfrämjandet Värmland, 2018>
Galleri ID:I Stockholm, Månen som är nästan full, 2017
ID:I Galleri Stockholm 2017

Text: Pia Kristoffersson>

Recension: Omkonst, Susanna Slöör >


GROUND 2017
Socks, thread, straw


Alma Löv Museum,  Where we are now  2017>
Text: Jessica Kempe>
Platforms Project, Athen 2017>
Supermarket Art Fair Stockholm 2017>


ORDER OF THINGS 2016-17
Mixed media


 

Husby Konsthall, Within the Scope of Possibility 2017>
Utställningstext: Lars-Erik Hjertström Lappalainen >

Schillerspalais, Order of Things, Berlin 2016>


STJÄRNGOSSE 2015
Plaster


Husby Konsthall, Within the Scope of Possibility   2017>
Utställningstext: Lars-Erik Hjertström Lappalainen  >


HAND 2015
jeans, threads


I handen finns alla linjer, sydda efter spådomsmallen för inbringande av lycka, hälsa och det ultimata livet.

All the lines in the palm are sewn after a template of the profetia for bringing happiness, health and an ultimate life.

see more>

Alma Löv Museum 2017>
Text: Jessica Kempe
>
Husby Konsthall 2017>
Utställningstext: Lars-Erik Hjertström Lappalainen 
 >
Schillerspalais, Order of Things, Berlin 2016>


TINGENS OKLARA GRÄNSER 2015
Mixed media


Installationen Tingens oklara gränser kretsar kring tingens och varats föränderlighet och handlar om  att förstå världen ifrån underläge. Verket består av ett flertal föremål, skulpturer och objekt. Intimiteten i det privata ställs mot tingens olika roller i det allmänmänskliga. Skal och ytmaterial, redovisade med stoppning och innehåll, lyfter frågeställningar om artificiellt och naturligt växande. Verken handlar om sin egen tillblivelse, i lika hög grad som de gestaltar eller frambesvärjer en fysisk omgivning.

The installation Indefinite Edges of Things revolves around the changeable quality of things and being, seeking control over accidents and death, and understanding the world from the position of the underdog. The work consists of a number of objects and sculptures in a variety of materials. Boots and umbrellas have been reworked into narrative objects where doldrums and passivity merge together into movement. Cases and various surface materials, exposed with their fillings and contents, raise questions about artificial and natural growth. The works are about their own creation, as much as being about portraying or conjuring up a physical environment.

Projectroom Studio44 Stockholm 2015 >
Supermarket Art Fair Stockholm 2015>
see more>


CLOUDS 2015
Acrystal, plastic, rainclothes, stones, nylonthreads


 

I installationen Moln beskrivs jordelivets praktiska och mentala tyngd kontra molnens sfäriska lätthet. Tillstånden skildras genom att varats tyngd och lätthet symboliskt vandrar in och ut i varandra. Stenar ligger som en delvis svävande himmel kring jordnära moln.

The installation Clouds describes life on earth’s practical and mental weight versus the clouds spherical ease. The conditions are depicted by the weight and easiness of existance, symbolically passing through each other. Stones are placed as a partially floating sky around clouds laying on the ground.

Collaboration with composer and electromusician Lise-Lotte Norelius http://www.lise-lottenorelius.se/

Encounter, Gallery Studio44 Stockholm 2015>

see more>


NOT PASSING 2015
Slippers, drawings with thread.


 

Schillerspalais, Order of Things, Berlin 2016>
Platforms Project, Athen 2016>
Supermarket International Art Fair Stockholm 2015 >


PACKÅSNA  2013
Packfilt, garn, mixed edia/packing blanket


EQUUS ASINUS, PACKÅSNA. Verket Equaus Asinus, Packåsna, är gjord i fullskalig storlek  av en åsna. Den är byggd  av pack-och flyttfiltar, och är en påminnelse om människans rörelse: den last vi bär med oss, vår härkomst och tidlösa förflyttning över gränser.

The work Equus Asinus Pack Ass was shown in the touring art project ÄGD at Studio44 in Stockholm. www.konst-och-hembygd.se. ÄGD consisted questions about local heritage and what it means to belong to a livingplace.  Equus asinus, Pack ass is made of movers blankets and has connections to origin, load, travel and today’s refugees. A reminder of human mobility: the baggage we carry with us, our origin and timeless crossing of borders. It is built in full scale of a donkey.

www.konsten.net  19 March 2013, Jakob Anckarsvärd, review of exhibition ÄGD:

Local heritage is strongly connected to childhood, which we easily stumble into before Karin Häll’s sculpture “Ice Skates”, sensing in their clumsy form the memory of sullen turns on the ice as a child. They manifest something imperfect and frustrating, that you like to laugh about afterwards but was difficult to be aloof about or even express at the time. The same artist has built a poor patched donkey that stands at the far end of the room. The work has a surprisingly strong and palpable presence. It expresses integrity yet at the same time deep humility.

www.konsten.net   19 mars 2013 , Jakob Anckarsvärd, recension om utställningen ÄGD:
Hembygden är starkt kopplat till barndomen, vilket man gärna snubblar in på i Karin Hälls skulptur ”Skridskor” vilka just känns i sin klumpighet, som minnet av barndomens truliga turer på isen. De manifesterar något ofullkomligt och frustrerande, som man gärna skrattar år i efterhand men som var svårt att ha distans till eller ens uttrycka vid tillblivelsen. Samma konstnär har byggt en lappad stackars åsna som står längst bort i lokalen. Verket har en förbluffande stark och påtaglig närvaro. Den är integritetsfull och samtidigt väldigt ödmjuk.

Bror Marklunds Stipendiatutställning, Örnsköldsviks Konstmuseum 2018
Recension, Volym>
Örnsköldsviks Allehanda> recension
Supermarket Art Fair Stockholm 2015>
Konstforum Norrköping 2013>
Konstprojektet ÄGD, Studio44 Stockholm 2013 >

Text: Jacob Anckarsvärd, www.konsten.net
see more>


1 WEEK, 7 CONTAINERS 2013
Spruce cones, plastic containers, wood, thread


1 WEEK, 7 CONTAINERS .

In a box, Cirkulationscentralen, Malmö 2012 >
Transition, Galleri Huuto, Helsingfors, Finland 2013>
With support from IASPIS>

see more >


THREE WISE MEN 2012
Shoes, artficial leather, shoestrings, door mat


Att färdas: planeter, positioner, navigering. 
De tre vise männen fann Jesusbarnet genom att avläsa positioner på stjärnhimlen och sedan navigera efter dessa. Verket visar hur de tre vise männens fysiska positioner står i direkt förbindelse med planeternas positioner. I bibelns berättelse är ordet konungar synonymt med visa män och vilka de tre vise männen var eller kom från förblir dolt. I verket  Att färdas: planeter, positioner, navigering finns även kopplingar till nutida flyktingar som färdas från land till land. Skosnören samt skornas in- och utsidor är mixade form och färgmässigt med varandra. Identiteterna vandrar som de vill och är inte statiska.

Travelling: planets, positions, navigation
According to the Bible the three wise men found the baby Jesus by reading positions in the stars of the night sky and then navigating by them. This work shows how the three wise men’s physical positions are in direct correspondence to the positions of the planets. In the Bible story the word kings is synonymous with wise men, and who the three wise men were and where they came from remains unknown. In the work Travelling: planets, positions, navigation there are also connections to today’s refugees who travel from country to country. The shoes are different, placed in three standing positions and irregulary covered with artificial leather and shoeslaces. The identities are mixed together and suspended.

Hydrogenfabrikkens Kunsthall, Fredrikstad, Norway 2012 >
Arbetslinjen, Studio44 Stockholm  2012>
Galleri Tegen 2 Stockholm 2012>

see more>


CHURCHVILLAGE /KYRBYN 2011
MDF, tin, carpet, thread


karin häll karin hall karin haell artist konstnär art sweden galleri skulptör installation kyrkby churchvillage tinn tenn metall trä gjutet skulptur utställning exhibition

I verket ”Kyrkbyn” finns en lek med skalförskjutningar. Verket rymmer frågeställningar som kretsar kring vad som händer med arkitekturens uttryck, makt, symbolik och förväntan när kyrkan mångfaldigas. ”Kyrkbyn” består av 24 modeller av svenska kyrkor som finns på olika orter i landet.

The work “Church Village” plays with shifts in scale. The piece comprises questions revolving around what happens to the architecture’s expression, power, symbolism and expectations when the church is multiplied. “Church Village” consists of 24 models of Swedish churches found in different places around the country.

Art critic Magnus Bons in folder and homepage for the art project ÄGD in 2012:
In her work “Church Village” Karin Häll lets some twenty small models of Swedish country churches congregate on a table. The churches seem to have sought each other out, in silent conversation with one another. When we look at them from above the church’s role as an institution is disarmed, and the models appear to be an isolated reserve.

Konstprojektet ÄGD 2012, Magnus Bons, konstkritiker:
“Karin Häll låter i Kyrkbyn ett tjugotal små modeller av svenska landsortskyrkor mötas på ett bord. Kyrkorna tycks ha sökt sig samman, i stilla samspråk med varandra. När vi betraktar dem så här ovanifrån avväpnas kyrkans roll som institution, samtidigt som modellerna
framstår som i ett isolerat reservat.”

 

Fullersta Konsthall, Huddinge 2014>
ÄGD, Väsby Kungsgård, Sala 2013>
ÄGD, Konst-och hembygd, Stockholm 2012>
Tempoart/Västmanlands Läns museum, Västerås 2011 >
Supermarket International Art Fair, Kulturhuset,  Stockholm 2011 >

Text: Magnus Bons
see more >


ORDER OF THINGS 2016
Installation, drawing


Schillerspalais, Berlin 2016>

With support from IASPIS>


EYEBRIGHT /ÖGONTRÖST 2011
Tin, wood, textile


Multipel.nu, Ystad Konstmusem, Dunkers Kulturhus 2012>
Anekdoter, Art Mobil/ Skrapan Västerås 2011 >
In the top of my head, Supermarket Art Fair,  Kulturhuset  Stockholm 2011 >
Art In Office Stockholm 2011 >

see more >


FAMILYTHREADS /SLÄKTTRÅDAR 2010
Gloves, threads


karin häll karin hall karin haell artist konstnär art sweden galleri skulptör installation familythreads släkttrådar textile

I verket Släkttrådar skapar mångfalden och trådarna en berättelse genom att de ger de enskilda handskarna ett sammanhang: tvinnade människoöden. Jag har arbetat tredimensionellt men låtit tråd och stygn utgöra skulpturala teckningar.

In the work Family Threads the multiplicity and the threads create a story by giving the individual gloves a context: intertwining human fates. I have worked three-dimensionally, let the threads and stiches form sculptural drawings.

Stefan Nilsson, review in the newspaper Nerikes Allehanda, 6 March 2010:

The work gloves all tied together, and in addition imprisoned in a giant spiderweb, describe personal family ties and collective memory, as well as the social legacy of the working class and a constraining method of production. Karin Häll is not interested in pleasing the aesthetically trained eye with Kantian beauty of a traditional order. She wants to disturb the habitual gaze with something deeper, that lies below the surface and is more subversive, more poisonous, and stubbornly obvious.

Stefan Nilsson, recension i Nerkes Allehanda tidning, 6 mars :
“De sammansnörda arbetshandskarna, dessutom fångna i ett övergripande spindelnät, beskriver såväl det personliga släktskapet, det kollektiva minnet, som arbetarklassens sociala arv och en tvingande produktionsordning. Karin Häll är inte ute efter att behaga det estetiskt tränade ögat med kantsiansk skönhet enligt traditionell modell. Hon vill störa vaneseendet med något djupare.”

Temporart/Västmanlands Läns Museum/ Skrapan, Västerås 2011>
Supermarket International Artfair, Stockholm 2011 >
Earth isn’t earth, Konstfrämjandet, Örebro 2010 >
LAST, Studio 44 Stockholm 2010 >

Text: Stefan Nilsson, Nerikes Allehanda

see more >


ICE SKATES/ SKRIDSKOR 2009
aluminium


karin häll karin hall karin haell artist konstnär art sweden galleri skulptör installation sculptor plaster art konst skridskor

Vallentuna Kulturhus 2015>
Gallery Huuto, Helsingfors 2013 >
Galerie DADA POST, Berlin 2012 >
Konstfrämjandet Örebro 2010 >
Kaz Galleri, Västerås 2009 >

Text: Jacob Anckarsvärd, www.konsten.net
see more >


PLANETS AND SOLAR REVOLUTIONS 2011
Mixed media


Hydrogenfabrikkens Kunsthall, Fredrikstad, Norway
with the artist Monica Melin >

Planeter och solvarv en mobil skulptur, som långsamt snurrar med hjälp av en motor och bildar skuggverk på väggarna. Verket består av garntofsar, nylonlina och fem kepsar varierande svart och vitt plastmönster, komponerat efter hur ljus och skugga faller på planeter beroende på deras
position till solen. Kepsarna är metaforer för planeter och den mänskliga huvudformen samt människans plats i universum. Bakgrunden till verket är människans förhållande till språk, och identitet: det italienska ordet för huvud är testa och syftar på idéer och tankeaktiviteter. På tyska är ordet för huvud kopf och refererar till den yttre skallformen. Detta leder till frågor om språkbilder och speglingar av kulturella identiteter.”

Planets and Solar Revolutions is a mobile work that slowly spins by means of a motor. The work consists of tufts of yarn, nylon line and five caps with varied black and white patterns in plastic, composed according to how light and shadow fall on the planets depending on their position around the sun. The caps are a metaphor for the planets as well as the shape of the human head and human existence in the universe.

The background to the work is people’s relationship to language and identity: the Italian word for head is testa which refers to ideas and thinking. In German the word for head is kopf, referring to the outer shape of the skull. This leads to questions about how images in language reflect cultural behavior

Vallentuna Kulturhus 2015>
What a mess! Hydrogenfabrikkens Kunsthall, Fredrikstad, Norway 2012 >
Labyrinth, Studio 44 Stockholm 2011 >
Art In Office Stockholm 2011>

 

see more >


FUNGUS LANDSCAPE 2009
Plastic


karin haell karin hall karin häll
Kaz Galleri, Västerås 2009 >

see more >


SHACKLES 2009
Paperclay, colour


karin häll karin hall karin haell artist konstnär art sweden galleri skulptör installation shackles bojor plaster gips betong studio44 stockholm museum kontshall gallery galleri

Siblings, Studio44 Stockholm 2008 >
Vetlanda konstmuseum 2008 >
Kaz galleri, Västerås 2009 >

Text: Kristina Mezei, Västmanlands Läns Tidning >

see more >


FINGERS 2008
Textile, threads



karin häll karin hall karin haell artist konstnär art sweden galleri skulptör installation gallerie monatan berlin Germany Sweden stockholmkonsthall kunst art museum

Teatergalleriet, Kalmar
Konstepidemin, Göteborg 2006 >
Endlisch menschlich, Galerie Montanaberlin, Berlin 2008 >
Konstnärshuset Stockholm 2008>
Alt_Cph_09, Copenhagen 2009 >

Text: Sinziana Ravina, Göteborgs-Posten
Recencion: Gunilla Petri, Barometern >
Recension: Ragnhild Oxhagen, Ölandsbladet>

see more >


OUT 2007
Plastic, threads


karin häll karin hall karin haell artist konstnär art sweden galleri skulptör installation gallerie monatan berlin Germany Sweden stockholmkonsthall kunst art museum


Skulptur i Parken Wiks slott, Uppsala läns landsting 2007 >
Kunst, stoff; Natur, Forum fur aktuelle kunst, Starkow 2009 >

see more >


ALL DAYS / ALLA DAGAR  2012
Photography


2
ON THE WALL FOR ALL 2011 >
V.art 11, Knäppfabriken Värnamo 2011 >


PROTECTION 2005
Wax, pigment


karin häll karin hall karin haell artist konstnär art sweden galleri skulptör installation gallerie monatan berlin Germany Sweden stockholmkonsthall kunst art museum drawing ink color grafit painting
karin häll karin hall karin haell artist konstnär art sweden galleri skulptör installation gallerie monatan berlin Germany Sweden stockholmkonsthall kunst art museum wax

DON’T EVEN GO THERE,
Studio44 Stockholm 2008 >
Teatergalleriet, Kalmar 2007>
Galleri PS.Göteborg 2004>

Recension: Gunilla Petri, Tidningen Barometern>
Recension: Mikael Olofsson, Göteborgs-Posten>
Recension: Ragnhild Oxhagen, Ölandsbladet>

see more >

 

back to the top of the side>